مقایسه پی ال سی های دلتا و شینجه

تاریخچه:

هردو شرکت در این عرصه نوپا محسوب میشوند و در سالهای اخیر پی ال سی های با کیفیتی را روانه بازار کرده اند و سهم بسیاری از بازار آسیا را با توجه به قیمت مناسب و کارایی بسیار بالا بدست گرفته اند.

 

مدل های مختلف پی ال سی:

پی ال سی های Delta در سری های AH، AS و DVP موجود میباشند که هر کدام بسته به نوع گستردگی عملیات اتوماسیون میتوانند مورد استفاده قرار گیرند. سری DVP در ایران بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد.
پی ال سی های شینجه را نیز میتوان به سری های XC، XD، XL، XG تقسیم نمود. سری XC در ایران مورد استفاده قرار میگیرد. سری های XC و XD را با نام سری Miniature میشناسند.

 

سخت افزار پی ال سی:

از لحاظ سخت افزاری دو برند دلتا و شینجه بسیار به هم شبیه میباشند. هردو برند با توجه به سری های مختلفی که دارند هم به صورت کامپکت هم ماژولار وجود دارند و میتوان با استفاده از ماژول های اکسپنشن تعداد ورودی خروجی های دیجیتال و انالوگ را تغییر داد. همچنین میتوان ماژول های دما، لودسل و ماژول های ارتباطی را به پی ال سی اضافه نمود.
در پی ال سی های دلتا میتوانند شبکه های صنعتی مانند مدباس، اترنت، پروفیباس،CANopen و…. را مورد استفاده قرار داد. پی ال سی های شینجه نیز میتوانند شبکه های مدباس، CANBUS را ساپورت کنند.

 

نرم افزار پی ال سی:

نرم افزار پی ال سی های دلتا را به دو نوع کلی میتوان تقسیم بندی نمود. نرم افزار قدیمی تر این پی ال سی که با نام WPLSoft وجود دارد و نرم افزار جدیدتر این برند با نام ISPSoft که دارای محیط زیبا تر و قابلیت های بیشتری نسبت به نرم افزار قبلی این شرکت میباشد.

پی ال سی های شینجه دارای نرم افزار قدرتمند XCP Pro برای سری های XC میباشد. که نرم افزاری قدرتمند به مراتب قابل فهم تر از نرم افزار های شرکت زیمنس میباشد. از قابلیت های قابل ذکر و بسیار جذاب این نرم افزار میتوان به نوشتن بلاک هایی با استفاده از زبان برنامه نویسی C اشاره کرد. که میتواند کمک شایانی برای نوشتن برنامه نویسی های پیچیده داشته باشد.

نکته قابل ذکر در مورد نرم افزار و برنامه نویسی پی ال سی های شینجه و دلتا این است که این دو برند از لحاظ محیط برنامه نویسی و همچنین دستور های برنامه نویسی بسیار مشابه میباشند و شاید تفاوت هایی اندک در دستورات برنامه نویسی با هم داشته باشند. برای مثال میتوان تفاوت هایی در شماره رجیستر های مخصوص(Special Registers) این دو برند مشاهده نمود که شماره رجیستر های مخصوص پی ال سی دلتا از 1000 (D1000) و برای پی ال سی شینجه از 8000 (D8000) آغاز میشود. یا به طور مثال تفاوت های بسیار کمی در فراخوانی تایمر ها و کانتر ها در این دو برند وجود دارد. به طور کلی یادگیری نرم افزار و برنامه نویسی هر دو برند بسیار شبیه هم میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

Call Now Buttonمشاوره و فروش